مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

توپ گلف (علت فرورفتگی های آن)

حدود یک قرن پیش بعد از اینکه افرادی فهمیدند توپ هایی با سطح ناهموار مسافت بیشتری را نسبت به توپ هایی با سطح صاف طی می کنند اولین توپ های گلف ساخته شدند. هر ساله تولید کنندگان میلیون ها دلار برای بهبود طراحی توپ های گلف سرمایگذاری می کنند.
فرورفتگی های توپ گلف باعث متلاطم شدن جریان هوا می شود که اگر به صورت صحیح انجام شود باعث کاهش نیروی پسا می شود.


طبق تجربه هر چه سطح صاف تر باشد اصطکاک کمتری نیز خواهد داشت. اینجا نیز همین طور است اما با این تفاوت که وقتی سطح زبری درون هوا حرکت می کند، جریان های گرداب (متلاطم) کم فشاری دور آن به وجود می آیند و همچنین جریان هوا بیشتر به توپ می چسبد.

این جریان های کم فشار در درون پستی و بلندی های سطح زبر گیر می کنند و تقریباً همراه جسم حرکت می کنند و باعث می شوند لایه ای از هوا عملاً روی جسم بچسبد و صیقلی ترین سطح ممکن را برای جسم به وجود آورد. در این صورت هر دو نوع نیروی مقاوم ذکر شده، کاهش می یابند. نیروی لازم برای شکافتن هوا و هم چنین دامنه ی منطقه کم فشار.


به دنبال کاهش دامنه ی منطقه کم فشار به علت بیشتر چسبیدن جریان هوا به توپ اختلاف سرعت هوا در طرفین توپ در سطح کمتری از توپ اتفاق می افتد و طبق قانون برنولی نیروی مقاوم کمتری به توپ وارد میشود در نتیجه توپ سریع تر حرکت میکند.

201402(Science-Club.ir) 20140218(Science-Club.ir)

برای خواندن قانون برنولی کلیلک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد