مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

ناسا: النین رفته است و بهتر است که فراموش شود

آخرین نشانه ها حاکی از آن است که این دنباله دار کوچک به قطعات کوچکتری از گرد و غبار و یخ شکسته شده است. رد و باقی مانده ی النین در مدار قبلی دنباله دار باقی خواهد ماند و به گردش غیر قابل پیش بینی خود در درون منظومه شمسی در پاییز امسال ادامه خواهد داد.

Trajectory of comet Elenin.

دن یئومنز از برنامه ی ” اجرام کنار زمینی ناسا ” می گوید النین از آن دسته دنباله دار های نادری بود که از فاصله ای بسیار نزدیک به خورشید عبور کرد و از هم پاشید. بقایای این فروپاشی به همراه ابری از گرد وغبار در مسیری قابل پیش بینی به سوی خارج منظومه ی شمسی حرکت خواهند کرد و پس از آن ما بقایای النین را نزدیک به 12 میلنیا نخواهیم دید.

النین بیش از 72 میلیون کیلومتر نزدیک به خورشید شد. این دنباله دار از ابر اورت خارج از منظومه شمسی که لبه ی آن نزدیک به یک سوم مسافت بین خورشید و نزدیکترین ستاره به ما طول دارد ، آمد.( نزدیک ترین ستاره به ما آلفای قنطورس می باشد که 4.3 سال نوری از خورشید فاصله دارد.م)

این نکته را نیز باید به یاد داشته باشیم که در 2 درصد مواقع که دنباله دار ها به خورشید نزدیک می شوند، از هم می پاشند.

یئومنزز می گوید : ” دنباله دار ها از یخ، گرد و غبار و مواد آلی ساخته شده اند و تا چندین کیلومتر می توانند قطر داشته باشند. اما آن ها شکننده هستند و به سختی خود را مانند یک گلوله ی غباری نگاه داشته اند و تحمل می کنند. پس زمان بسیاری طول نمی کشد تا آن ها در هم بشکنند و هر گاه فرو پاشیدند، امیدی برای دوباره تشکیل شدن آن ها نیست.

دنباله دار النین توسط منجمی روسی به نام  ” لئونید النین ” در دسامبر سال گذشته ، هنگامی که بازتاب نور خورشید آن را در آسمان نمایان کرد کشف شد. نام نجومی و علمی این شیئ   C/2010X1   می باشد.

این دنباله دار بعد از مدت کوتاهی و سریعا به یک سوژه برای وبلاگ نویسان اینترنتی تبدیل شد. آن ها ادعا می کردند که این دنباله دار می تواند عامل شمار بسیاری از بلایایی که بر سر سیاره ی ما می آید باشد. پست های اینترنتی شروع به ظاهر شدن کردند که اغلب به طور مشاهدات مبهم و تیره اثر نیروی گرانشی النین بر روی زمین را باعث زمین لرزه ها و … می دانستند. آن ها همچنین پاسخ ناسا به این ادعا ها را ، پنهان کاری این سازمان تلقی کردند.

یئومنز می گوید: ” من واقعا نمی توانم حدس بزنم که چرا این دنباله دار کوچک به چنین سوژه ی حساس اینترنتی تبدیل شد.”.

او هم چنین گفت : ” واقعیت علمی این قضیه این است که تاثیر گرانشی خودروی من بر روی سیاره ی زمین ، بیشتر از تاثیر این گلوله ی کثیف و کوچک یخی است بر روی آن است. “

او می گوید همیشه غوغا گران اینترنتی وجود خواهند داشت تا قضیه ی اجرام کنار زمینی را که بسیاری از آن ها تاثیر ناچیزی دارند سوژه قرار دهند.

در 16 اکتبر ماه پیش النین بیشتر از 35.4 میلیون کیلومتر به زمین نزدیک نشد.

دن یئومنز دانشمندی است که عمر خود را به رصد سیارک ها و دنباله دار ها و طبیعت واقعی آن ها و هم چنین تاثیر آن ها بر منظومه ی خورشیدی ما تقدیم کرده است.

ناسا در برنامه ی ” اجرام کنار زمینی” که نام دیگر آن گارد یا محافظت فضایی است ، اجرام مشابه این را از لحاظ فیزیکی ، مداری و از لحاظ خطر داشتن برای زمین بررسی می کند. تا کنون در این برنامه هیچ تهدید قابل ملاحظه و شناخته شده ای مشاهده نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد